Temps de lecture : 6 minutes (1116 mots)

Eigen bedrijf in België starten

Eigen bedrijf in België starten

een eigen bedrijf starten in België

uw eigen fysiek bedrijfsadres

een virtueel kantoor is een echt fysiek adres waar u uw klanten en leveranciers kunt ontvangen

Wie kan een bedrijf in België starten?

Iedereen die over een eigen bedrijf starten droomt, kan er ook effectief een starten. Er zijn natuurlijk paar voorwaarden waaraan je moet voldoen – anders kan je helaas je eigen bedrijf in België niet oprichten. Leeftijd Om je eigen bedrijf op te starten, moet je minstens 18 jaar zijn. Burgerrechten Op het moment dat je als ondernemer wilt starten, mag je niet van je burgerrechten ontnomen zijn. Indien je in je verleden veroordeeld was tot een criminele straf met een expliciet beroepsverbod, kan je dan tijdens de duur van je straf geen ondernemer worden. Wanneer je eerder al je eigen bedrijf had opgestart en deze failliet verklaard was, kan je een nieuwe onderneming beginnen op voorwaarde dat de rechtbank je geen verbod had opgelegd. Zo een verbod kan opgelegd worden bij een bedrieglijk faillissement, fraude of een zware fout die tot het faillissement zelf had geleid. Dat verbod geldt voor een periode van minimaal 3 jaar en maximaal 10 jaar na de faillietverklaring.

Wat is handelingsbekwaamheid ? En waarom is dit zo belangrijk als ik een bedrijf op het Belgische grondgebied wil starten?

Iedere persoon is in principe handelingsbekwaam. Dat wil zeggen dat iedere persoon rechtshandelingen kan verrichten. Handelingsonbekwaam zijn minderjarigen en onder curatele gestelden. Wanneer je je eigen bedrijf in België wilt starten, moet je handelingsbekwaam zijn. een startende ondernemer die nog geen eigen kantoorruimte wenst te kopen/huren;

Welke nationaliteiten kunnen in België een bedrijf starten ?

Indien je een burger bent uit de Europese Economische Ruimte (de Europese Unie, Liechtenstein, Noorwegen en IJsland) en Zwitserland, kan je vrij een bedrijf in België starten. Alle nationaliteiten buiten Europa, moeten over een verblijfsvergunning en beroepskaart bezitten om zelfstandige te kunnen worden in België. Zo een beroepskaart is 5 jaar geldig met mogelijkheid tot vernieuwing natuurlijk. De kostprijs van een beroepskaart bedraagt 140 EUR bij de aanvraag en 90 EUR per jaar dat de kaart geldig is.

Hoe moet je je kennis bewijzen als je een bedrijf in België wilt starten?

Als je als een startende ondernemer een handelsonderneming wilt uitoefenen, moet je je inschrijven in de Kruispuntbank voor Ondernemingen in een ondernemingsloket naar je keuze. Bij deze inschrijving moet je je kennis van bedrijfsbeheer bewijzen. De vrije, intellectuele en dienstverlenende beroepen of de niet-handelsondernemingen naar privaatrecht dienen geen kennis van het bedrijfsbeheer te bewijzen. Voor bepaalde beroepen naast de basiskennis van het bedrijfsbeheer, dien je ook te beschikken over voldoende beroepskennis. Dat kan op basis van je diploma’s of praktijkervaring. Indien je dat niet kan, mag je medevennoot of je helper dat in jouw plaats doen.

Hoe bekom ik mijn post als ik een bedrijf in België wil starten?

Als u een virtueel kantoor huurt bij offiRent staat uw postadres in ons kantoor te Limburg geregistreerd. Dit betekent dat uw post hier zal aankomen. offiRent sorteert de post handmatig uit in uw persoonlijk postvak en brengt u telefonisch of via mail op de hoogte bij nieuw ontvangen post. Bij een viruteel kantoor contract zijn er 3 mogelijkheden om uw post te bemachtigen: u komt de post zelf ophalen in ons kantoorgebouw nabij Hasselt. uw post wordt digitaal in gescand en naar u verzonden via mail. De post wordt in gesloten omslag doorgestuurd naar uw privé adres (exclusief kosten)

Ik wil in België een bedrijf starten, maar wat is het voordeel van een virtueel kantoor dan voor mij ?

Het zorgt voor een professionele uitstraling van uw bedrijf | Het hebben van een prestigieus zakenadres in een bekend gebied, zorgt ervoor dat uw merk een geloofwaardig, professioneel en legitiem bedrijfsimago behoudt. Het gebruik van een fysiek zakelijk adres en een telefoonnummer op uw visitekaartjes, website en e-mail verhoogt het vertrouwen in prospects en klanten, in tegenstelling tot het zien van een mobiel nummer en thuisadres. Het verhoogt uw professionaliteit en geloofwaardigheid als bedrijf en maakt u meer aanspreekbaar. Het helpt ook uw privacy te beschermen en houdt persoonlijke en professionele domeinen gescheiden en dus is zo dus ook veiliger. Geen woon-werkverkeer en de mogelijkheid om overal te werken | Aangezien je geen kantoor hebt, heb je geen woon-werkverkeer. Dit maakt virtuele kantoren milieuvriendelijker dan traditionele kantoorruimtes. Het stelt u in staat om uw ecologische voetafdruk te verkleinen en het milieu te helpen. Een ander groot voordeel is dat u geen tijd verliest in het verkeer of het openbaar vervoer, tijd die u nu daadwerkelijk kunt besteden aan uw belangrijke taken. Een ander belangrijk voordeel van een virtueel kantoor, is de mogelijkheid om overal en altijd te werken. Virtuele kantoren zijn ideaal voor degenen die op afstand willen werken, omdat het u de flexibiliteit geeft om overal te werken - van thuis, van het strand, van het park, van waar u maar wilt. Als al uw zakelijke behoeften een internetverbinding zijn, dan is een virtueel kantoor de ideale oplossing voor u. Kosteneffectiviteit en flexibele, eenvoudige uitbreiding | Eén van de belangrijkste voordelen van een virtueel kantoor is dat het veel meer kosteneffectief is dan een traditioneel fysiek kantoor. Het belangrijkste is dat u betaalt voor een prestigieus zakenadres zonder dat u de grote huurkosten hoeft te betalen die ermee gepaard gaan. Dit stelt u in staat om de bedrijfskosten laag te houden, omdat u de kosten van woon-werkverkeer en transport, kantoorapparatuur, onderhoud en nutsvoorzieningen, de kosten van een fulltime receptionist etc. verlaagt. Hierdoor kunt u geld besparen en uw financiën besteden waar u ze het meest nodig heeft - door ze terug te investeren in uw bedrijf. Een virtueel kantoor stelt u ook in staat om uw bedrijf uit te breiden zonder dat u naar een groter kantoor hoeft te verhuizen. Dit is een goedkoper en stressvrij alternatief voor de traditionele uitbreiding, waarbij u moet verhuizen naar een groter kantoor met de bijkomende huurkosten. Grotere Talentpool | Bij het werken vanaf een willekeurige plek bent u niet beperkt tot het rekruteren van talent in de omgeving waar uw kantoor zich bevindt. Een virtueel kantoor stelt u in staat om het beste talent aan te werven, ongeacht waar ze zich bevinden. U kunt ook meer talent aannemen zonder dat u naar een groter pand hoeft te verhuizen. Dit geeft u een veel grotere talentenpool om het beste talent aan te nemen en uw bedrijf te helpen bloeien. Extra zakelijke ondersteuning | Virtueel kantoor pakketten bieden veel extra functies om uw bedrijf te ondersteunen, zodat u zich alleen op uw bedrijf kunt concentreren. U hoeft zich geen zorgen te maken over tijdrovende taken zoals het afhandelen van oproepen en het sorteren van post, aangezien de meeste virtuele kantooroplossingen dit voor u verzorgen.

Eaglenest
Flex-kantoor huren

Heb je vragen of een idee ?

Bij offiRent denken wij altijd met u mee, en we kunnen samen uw idee uitwerken.

contacteer ons

of geef ons een belletje
+32 13 26 10 10

ONTDEK ONZE UITGEBREIDE DIENSTEN VOOR UW SUCCES

Virtueel bedrijf
Virtueel kantoor
De maatschappelijke zetel van uw bedrijf op een professioneel adres.
Rustige omgeving
Therapie Ruimte
Rustgevende ruimte voor één op één gesprekken voor de consulent
Vergaderen met stijl
Vergaderzaal
Vergaderzaal ingericht voor 10 personen met extra diensten en comfort.
Maak zelf
Makerspace
Heb je een goed idee? Wij helpen je idee uit te werken in ons MakerspaceLab.
Groei bedrijf
Winst Maken
Een professioneel kantoor laat je winst stijgen. Bereken hier je winst!